حاجة تحزن بجد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف sea lover في الخميس يوليو 23, 2009 4:31 pm

يا جماعة فى مصيبة بتحصل فى مصر و هى[b]قضية الاتجار فى الاطفال بغنى فى سيدات بيخطفوا الاطفال و يتاجروا بيهم ازااااااااااااااااااااااااااااااااااى Question بياخدوا الطفل ويشغلوه متسول او حرامى او اى حاجة زى كدة المهم ان الطفل دا يجيب فلوس و خلاص مش مهم اى حاجة تانية لا مستقبلة ولا صحتة ولا ان يعيش طفولتة البريئة ولا ولا ولا ولا ولا...................................... المهم ان تم القبض عاى عصابة من دول و امبارح كان الحكم ف المحكمة لكن المحكمة اجلت النطق بالحكم بصراحة مش عارفة ليه المهم ان دا اللى حصل بقى هى دى مصر اللى كانت بتحمى الخايف من بلدة بصراحة مش لاقية كلام اقولة اكتر من كدا

sea lover
عضو مبدع
عضو مبدع

عدد المساهمات : 589
تاريخ التسجيل : 21/07/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف hamada.elalamy في الخميس يوليو 23, 2009 5:23 pm

صحيح الحكاية دى انتشرت واحب احى عاشقة البحر على الموضوع الجميل

واليكم الخبر بالتفصيل




قررت محكمة جنايات جنوب القاهرة، تأجيل نظر محاكمة المتهمين فى قضية عصابة الاتجار بالبشر لبيع وشراء الأطفال حديثى الولادة بغرض التبنى، بالإضافة إلى التزوير فى محررات رسمية وعرفية إلى جلسة الغد لاستكمال سماع دفاع المتهمين الخامسة والسادس فى القضية.

عقدت الجلسة برئاسة المستشار المحمدى قنصوة وعضوية المستشارين محمد جاد عبد الباسط وعبد العال سلامة بحضور كل من هانى جورج رئيس النيابة بالمكتب الفنى للنائب العام وأحمد محمد صبيح وكيل نيابة جنوب القاهرة وأمانة سر حسن الصيفى وعماد شرف.

بدأت الجلسة الثانية عشرة وبعد أن تم اقتياد المتهمين الـ11 إلى قفص الاتهام، بينما تخلف محمود السقا أحد أعضاء هيئة الدفاع عن المتهمين عن الحضور فى جلسة اليوم.

استمعت المحكمة بعد إثبات حضور أعضاء هيئة الدفاع إلى دفاع المتهم سعد لويس، الذى دفع ببطلان قرار الضبط والإحضار الصادر ضد المتهم ودفع بانعدام التحريات، حيث إن القائمين بالتحريات لم يقوموا بها بصورة متقنة ولم يقم بإجراء التحريات فى نطاق مكان عمل المتهم أو محل إقامته، وتنافت التحريات، أن المتهم جورج سعد ليس طبيب نساء وولادة، بل جراح عام، ولذلك لا يكون مختصاً بإجراء عمليات الولادة إلا للضرورة القصوى وقدم الدفاع بشهادة من نقابة الأطباء يفيد بأنه جراح عام وليس طبيب ولادة.

كما قدم مذكرة بين فيها التناقض الكبير بين أقوال القائمين بالتحريات فى حديثهما فى النيابة العامة والمحكمة، كما دفع ببطلان استجواب المتهم وأية أدلة استمدت من ذلك الاستجواب، كما وضح أمام المحكمة تقرير وزارة الخارجية الأمريكية أكد على أن مصر هى الدولة الثالثة عالمياً فى إهدار حقوق البشر والأعلى فى زواج القاصرات، إلا أن وزارة الخارجية المصرية لم تصمت وقامت بالطعن على هذا التقرير.

بينما تناول دفاع باقى المتهمين موضوع أن الشريعة الإسلامية هى المنظمة للدستور المصرى، وقامت بتنظيم التبنى على أنه كفالة لليتيم، ولم تنفيه أى من الشرائع السماوية الأخرى، حيث وضح رسول الله وأكد على كل يحاسب بشريعته، كما دفع المحاميين بانتفاء الركن المادى لجريمة التزوير، وانتفاء التجريم، لأن أساسه هو نسب الطفل لغير والديه زوراً، كما دفع بانتفاء وانعدام القصد الجنائى علماً وإرادة، وبالغلط فى الأوراق والإهمال والتقصير، والتمس براءة المتهمين، كما أكد محامى المتهم الحادى عشر أشرف حسين، على أنه وضع فى القضية حتى يكون المسلم بها وتبتعد عن اتجاه التنصير، فقال "نحن مسلمون ندافع عن المسيحيين بالعدل والحق والقضاء".

وأكد المستشار محمدى قنصوة على أن عكس ذلك أيضا صحيح، وهو أن المسيحيين يدافعون عن المسلمين، وبعد جلسة استمرت 5 ساعات، أصدرت المحكمة حكمها المتقدم.

hamada.elalamy
ViP
ViP

عدد المساهمات : 3080
تاريخ التسجيل : 03/02/2009
العمر : 26
الموقع : مدينة القصير . البحر الاحمر

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف حسين صبرى في الخميس يوليو 23, 2009 5:28 pm

دى مصيبه وكارثه , والناس اللى بتعمل كده اكيد بدون ادنى شك الضمير عندها تحت الصفر , لانهم لو عندهم ولو ذره خوف من الله او ذره ضمير مستيقظ لما اقدموا على ذلك .


ذلك يعد بمثابه استعباد للبشر وبالتالى تتحول من نطاق الجرائم الداخليه الى الجرائم الدوليه التى يجرمها القانون الدولى العام , ومن ثم يجب ان يعاقب هؤلاء المجرمون لا على اساس مخالفه القانون الداخلى للدوله فحسب وانما على المستوى الدولى ايضا وعلى المحكمه ان تشدد فى عقابها على هؤلاء السفله لعل غيرهم يعتبر , قد يكون هناك تقصير من ولاه الامر , لكن ليس ذلك معناه انهم تغاضوا عن مقاومه ذلك , وهذا الامر بلا شك يتعارض مع قواعد القانون الطبيعى ومبادئ العداله والفطره البشريه المجرده , لكن كما ذكرت ان هؤلا المجموعه من ذوى النفوس الخبيثه التى سول لها الشيطان معصيه الله وجعل هدفها فى المقام الاول هو التربح واكتساب المال بغض النظر عن الوسيله التى ياتى بها , وهؤلاء جزاءهم عند الله وحده , ان لم ينالوا اى عقاب من السلطات المختصه او الحاكم , فالله بهم اولى واقدر عليهم وانه يمهل ولا يهمل .

اسال الله ان يهدي هؤلاء الذين يقترفون تلك الجارئم التى تقشعر منها الابدان وتنفر مناه الفطره البشريه السليمه والتى لا يقرها اى دين من الاديان السماويه .

شكرا على الموضوع وسلمت يداكى وتقبلى مرورى وردى المتواضعان

حسين صبرى

حسين صبرى
ViP
ViP

عدد المساهمات : 1374
تاريخ التسجيل : 09/12/2008
العمر : 29
الموقع : قنا _ شارع مصنع المكرونه على طريق مصر \ اسوان

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف dr_mido_20012000 في الخميس يوليو 23, 2009 5:34 pm

يااااااااااااااااااااااااااااه الدنيا جابت أخر ما فيها واللي هيعيش يا ما هيشوف



فعلا الحاجات دي أنتشرت جدا وفيه بيحصل هنا في بلدنا أم الدنيا مصر



وربنا يسترها علي ولايانا إن شاء الله



تحياتي

dr_mido

_________________
ليس المهم أن تكون خارقا لكي تتبت وجودك.إكتفي بالمشاركة الحسنة هي التي سوف ترقى بك زهاء العلالي

www.shabab4adab.yoo7.com
أدخل وشارك معانا النجاح في منتدي شباب كلية أداب بقنا

dr_mido_20012000
Admin

عدد المساهمات : 3191
تاريخ التسجيل : 11/11/2008
العمر : 25
الموقع : www.svuq.co.cc

http://www.svuq.co.cc

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف SUN في الجمعة يوليو 24, 2009 8:33 pm

فعلا المواضيع ال زى كده انتشرت كتير اوى اوى خطف الاطفال والمتاجره فيهم وسرقه الاعضاء خلاص يا جماعه اتحطمت كرامه الانسان فين الكرامه والانسانيه خلاص بقى ملناش مكان السفاحين بس هما اصحابها الدنيا اتغيرتا اوى فلوس فلوس ايه ال تخليهم يعملوا كده اتجرتوا من الضميرحسبى الله ونعم الوكيل
ربنا يسترها معانا دنا واخره

شكرا ليك عاشقه البحر على موضوعك الرائع

SUN
عضو ذهبى
عضو ذهبى

عدد المساهمات : 924
تاريخ التسجيل : 04/12/2008

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف sea lover في السبت يوليو 25, 2009 4:18 am

حاجة جميلة جدا اننا نكمل بعض هنا فالمنتدى ياحماده و عجبنى اوى حماسك يا حسين بس يا dr انا شايفة اننا نغير عبارة مصر ام الدنيا لان الام هى اللى تقدر تحافظ على ولادها ولا اببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببه وكمان انا شايفة الانسانية والكلام اللى من النوع ده بقى موضة قديمة خلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالاص

sea lover
عضو مبدع
عضو مبدع

عدد المساهمات : 589
تاريخ التسجيل : 21/07/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف the blue sky في السبت يوليو 25, 2009 11:04 am

اسمحولى أقول رأيى فى الموضوع ده ، أولا اهنيكى على اختيارك للموضوع ،ثانيا ذى ما فى ناس انعدمت فى قلوبهم الانسانية والرحمة فى ايضا ناس تخاف الله. وانتى بتقولى ان الانسانية بقت موضة قديمة بس ده مش صحيح لانه لو صحيح لعم الخراب والدمار وانعدمت صلة الرحم وغيرها من الاشياء التى تميزنا عن غيرنا فالانسانية فى كل انسان ولكن هناك من يتمسك بها ويعمل بها، وهناك من يبتعد عنها ويجرى وراء الشيطان.وأبسط مثال على الانسانية فى رايى (الصداقة ) .الصداقة مفهوم رائع للمحبة والعطاء بين الاصدقاء .
اتمنى انى مكنتش طولت عليكم

the blue sky
عضو جديد
عضو جديد

عدد المساهمات : 4
تاريخ التسجيل : 25/07/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف hamada.elalamy في الأحد يوليو 26, 2009 12:04 am

اولا اشكر يا عاشقة البحر على كلامك
بس انا مش معاكى فى تغير كلمة مصر ام الدنيا مصر عمرها ما قست علينا والدليل ان جبالها وارضيها ومواردها وجميع اماكنها مليانة بالخير والخيرات
بس السب اللى مخلينا مظلومين هما الناس او المسؤلين على توزيع الخيرات بين افراد الوطن الواحد وهما نفسهم اللى بياخدو الخير ده ويعطوه للغريب اتمنى انك تكونى فهمتى قصدى ........

hamada.elalamy
ViP
ViP

عدد المساهمات : 3080
تاريخ التسجيل : 03/02/2009
العمر : 26
الموقع : مدينة القصير . البحر الاحمر

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف sea lover في الإثنين يوليو 27, 2009 5:05 pm

شكرا على اهتمامكم بالرد بس انا مش بتكلم عن الناس الطيبين انا بتكلم عن فئة معينة و هم نسبة كبيرة جدا الايام دى و لها تاثيرها الخطير ف المجتمع . اما انت يا علامى بتقول انها مش بتقسى علينا انا ح اقولك حاجة بتحصل عندنا ف غارب انتم عارفين انها فيه بترول كتير تفسر بايه ان شباب غارب قاعد عاطل و ناس من البلاد التانية بتشتغلل عندنا هنا و ما تنسى ان ما يسرى ف المجتمع الصغير غالبا بيسرى ف الكبير و قيس انت بقى...

sea lover
عضو مبدع
عضو مبدع

عدد المساهمات : 589
تاريخ التسجيل : 21/07/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف hamada.elalamy في الإثنين يوليو 27, 2009 6:23 pm

انتى بتقولى ان شباب غارب قاعد عاطل يمكن يكون السبب الخبرة يعنى الشركة مش حتعين واحد ما عندهوش خبرة ممكن يتعين موظف بس هما مش محتاجين , وانا عندى معلومة بتقول ان اى واحد شغال فى الشركة العمة يقدر يشغل ابنه معاه وكمان مش لازم الشباب يشتغل فى البترول بس فرص العمل كتير ...

والموضوع الاهم ان بلدك غارب ما بخلتش على ولادة بالخير بالعكس الارض مليانة خير بس مين السبب فى عدم وصول الخير لاصحابه هو دة الاهم طبعا البترول بيتصدر اول بأول للخارج فى نفس الوقت فى ناس محتاجة للغاز ومش لاقياة بس دة يهون فى مقابل العائد من دة بس فين العائد يا تراااااااا ؟
معلش طولت يا زميلتى العزيزة .........

hamada.elalamy
ViP
ViP

عدد المساهمات : 3080
تاريخ التسجيل : 03/02/2009
العمر : 26
الموقع : مدينة القصير . البحر الاحمر

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف sea lover في الإثنين يوليو 27, 2009 8:29 pm

لا يا حمادة الموضوع مش الخبرة ابدا و انا مش بتكلم عن الشركة العامة بالتحديد لالا بس الفكرة ان الشركات دى بتعين بالواسطة يعنى انت تروح تمتحن طبعا الامتحان دا فى ناس من كل البلاد و بيتم ف الادارة فالقاهرة و المديرين دول مش من هنا و بيعينوا قرايبهم او من الاساس اعلان الوظيفة بيكون مترتب لناس معينة ما تنطبقش على شاب بيدور على شغل و حتى لو حد حاول يعمل مشروع خاص بالبترول يلاقى كل الشركات دى بتقطع غليه ف تبوظ الحكاية و يرجع الشاب تانى يقعد ع القهوة ابوة بيدفعلة حق الشاى اللى بيشربة عليها

sea lover
عضو مبدع
عضو مبدع

عدد المساهمات : 589
تاريخ التسجيل : 21/07/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف دنيا في الإثنين يوليو 27, 2009 9:04 pm

الموضوع دا بجد خطير بس للي اخطر منه ان في ناس بتستخدم الاطفال دي في تجاره المخدرات
والاخطر انهم مش بيحترموا حرمات الميت وبيستخدموا اطفال ميته في نقل الحاجات دي
والاخطر اني مافيش انسانيه في البلد بمعني انسانيه الا قليل جدا
تخيلوا الدنيا من غير الناس دي
وبعدين اللي بيقول ان مصر مش ام الدنيا
دا اتقال عليها ادخلوها بسلام وادخلوها امنين
ياجماعه ماحدش عارف العيب في مين الناس ولا الظروف ولا التربيه ولا المجتمع ولا كل دا
ربنا يحمينا

دنيا
عضو فعال
عضو فعال

عدد المساهمات : 191
تاريخ التسجيل : 18/07/2009
العمر : 29

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف hamada.elalamy في الإثنين يوليو 27, 2009 11:19 pm

نعيب زماننا والعيب فينا
وما لزماننا عيب سوانا
ونهجوا ذا الزمان بغير ذنبٍ
ولو نطق الزمان لنا هجانا وليس الذئب يأكل لحم ذئبٍ
ويأكل بعضنا بعضا عيانـا .

hamada.elalamy
ViP
ViP

عدد المساهمات : 3080
تاريخ التسجيل : 03/02/2009
العمر : 26
الموقع : مدينة القصير . البحر الاحمر

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: حاجة تحزن بجد

مُساهمة من طرف حازم الأقصر في الأربعاء يوليو 29, 2009 2:56 pm

الموضوع ده مش في مصر بس لا دا في معظم دول العالم وخصوصا الدول العربية بس الاكتر من كده هي دول افريقيا والاستغلال مش في التسول زي في مصر لا دا الاستغلال في الحروب وتجنيدهم رغم ان سنهم قد لا يتعدي 11 سنة

والاتجار في البشر في منظمات عالمية بتهتم في الموضوع ده وبتنشر تقارير عده وتوجد منظمات حقوقية بتتهم دولا علنا في الاتجار بالبشر

_________________





شاركوا معنا النجاح مع اول منتدي vb لطلاب جاامعة جنوب الوادي

وانتظروا قريباا اعلانه المنتدي الرسمي لجاامعة جنوب الوادي

www.svuq.co.cc

حازم الأقصر
ViP
ViP

عدد المساهمات : 2768
تاريخ التسجيل : 30/11/2008
العمر : 26
الموقع : اهنكاتي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى